Hamvas Béla: Elv nélkül

 

Ahhoz; hogy az ember szép életet éljen,

kedélyének tisztának kell lenni; ahhoz, hogy kedélye tiszta legyen, jól kell

emészteni; ahhoz, hogy jól emésszen, sétálni kell; ahhoz, hogy jól tudjon

sétálni, elvek nélkül kell élni.

Thoreau (1817-1862, író, filozófus) az egész

botor pénzhajszát, napilap-izgalmat, politikát nemcsak vétkes babonának tartja.

Mindaz, szól, mint egy kínai, nem praktikus. Praktikus az, ami hasznos. Hasznos

pedig szépen élni; ehhez a kedély tisztasága kell, ehhez azonban jó emésztés

kell, ehhez viszont séta kell, s ehhez végül az kell, hogy az embernek ne

legyenek elvei.

Az elvek a világon a legantipraktikusabb

dolgok. Ha valaki azt mondja: az emberiséget a békéhez a demokrácia segíti, a

világ azonnal felfordul. Persze akkor is, ha azt mondja: küzdenünk kell a

demokrácia ellen. Akkor is, ha azt mondja: mindenkinek minden nap meg kell

mosakodni, vagy: a világot csak a kopasz emberek kormányozhatják, vagy:

módszeres ismeretből fakad a tudás. Az ilyen elv az embert a gondtalan séta

örömétől megfosztja, s ha nincs séta, nincs jó emésztés, ha nincs jó emésztés,

nincs tiszta kedély, ha nincs tiszta kedély, a szép élet elveszett.

Régebben írtam valamit, ahol a leghatározottabb

módon bizonyos belátást sürgettem. Röviddel utóbb kijelentettem, hogy a belátás

fölösleges. Valaki azt kérdezte: hogyan lehet az, hogy elveimet olyan hamar

megtagadom? Azt szerettem volna válaszolni: az elvek arra jók, hogy megtagadják

őket. Csak azért nem válaszoltam, mert tudtam, hogy ez is elv, s a leghelyesebb

még meg se tagadni.

Más alkalommal igen örültem Goethe egy

mondásának. Így szól: nem elég, ha barátainkért életünket áldozzuk fel,

elveinket is meg kell tagadnunk értük.

Azt hiszem az elv a modern városi, úgynevezett

civilizált ember számára ugyanaz, ami az indián, vagy a néger számára a fétis.

Lélekszurrogátum. Attól fél, hogy lelkét elveszíti. Meg kell őriznie valahol,

és szilárd elvbe rejti, ahogy az indián a manába, a néger a fétisbe. Az elvek

azért veszedelmesek s azért képesek még az emésztést is megzavarni, mert tele

vannak manával, vagyis lélekkel. Csak primitív embernek van elve. Szegény, nem

tudja, hogy lelkét bezárta valahová. Saját maga fosztja meg magát

szabadságától. S hogyan tudjon a nem szabad ember sétálni? Legfeljebb körben

jár, mint a fegyenc a fegyház udvarán. Így járnak az emberek a városok utcáin

folyton körbe-körbe saját elveik körül.

Az elvekről való leszokás radikális módja, hogy

az ember kineveti őket. Kivétel nélkül minden elvet, minden elvhű embert, saját

magát is. Az elvek mindent kibírnak, még a kínzókamrát is. Nemcsak kibírják, az

elv győzelme éppen a máglya. Egyedül a nevetéstől fél, de attól aztán nagyon.

Ezért ha valaki valamit nagyon komolyan állít, a legjobb a szeme közé nevetni.

Minden egyéb módszer csak félmegoldás.

Hogyan ismeri fel az ember az elvet? Ruhájáról.

Az elv, kérem, fekete ruhában jár, papi talárban, méltóságteljesen mozog,

kenetteljes hangja van, és mindig hirdet. Itt van például ez az elv, amelynek

neve: “A munkás emberiség tartja fenn a világot.” Tegyen a fejére

gyermekláncfű koszorút, a nyakába akasszon csengőt, kezébe tegyen játékbabát,

húzogassa meg a talár gombjait, és kiáltson rá: Kukucs! Te vagy a munkás

emberiség? Meg fogja látni, hogy az elv a méregtől el fog vörösödni. Tiltakozom

az ellen, szól majd, hogy ilyen komoly urat kigúnyoljanak. Mire, kérem,

nyugodtan fogjon krétát, a fekete talár hátára pedig szép olvasható betűkkel

írja fel: Ez a szamár eladó! Az elv dühös lesz és ordítani fog. Ne ijedjen meg

tőle. Tegyen ajánlatot neki, hogy játsszanak egy kicsit piros pecsenyét.

De hiszen ez nihilizmus! Nem, kérem, fogja

mondani Thoreau, a nihilizmus is elv.

 

Tovább a blogra »